Bine ai venit!

INFORMATII

Istoria anvelopelor

Primele roti folosite in dotarea vehiculelor erau confectionate din lemn, iar anvelopa era atasata pe perimetrul curbat format de acestea, pentru a le proteja impotriva conditiilor meteorologice nefavorabile si a deteriorarii. Cea dintai inregistrare oficiala dateaza din anul 1350 i.e.n., cand la rotiile carului faraonului Tutankhamon au fost folosite anvelope de piele. Insa cele mai vechi roti, utilizate la carele celtilor din secolul I i.e.n., erau din fier

La sfarsitul sec. XIX s-a redescoperit cauciucul – si cu el arborele de cauciuc – care a devenit cel mai cultivat arbore în perioada urmatoare.
În 1819 Thomas Hancock a observat ca din cauciucul prelucrat cu diferiti aditivi rezulta o substanta deasa si plastica. (Toate acestea au avut un rol hotarator în viitorul prelucrarii cauciucului) Acesta a avut un dezavantaj major: la cald devinea lipicios iar la rece fragil si tare. Acest incovenient a fost rezolvat de catre Charles Goodyear în 1839, cand a inventat vulcanizarea cauciucului: prin adaugarea de sulf la cauciuc, în timpul vulcanizarii devine o substanta elastica. 
Datorita proprietatilor (deformabil, elastic, rezistenta fizica substantiala, aderenta buna la toate suprafetele) cauciucul este materia prima de neînlocuit deja de peste 100 de ani în industria constructiei de anvelope, care consuma 70% din productia de cauciuc. 
Aproximativ prin anul 1835 Charles Dietz si-a îmbracat mai întai cu pluta iar mai tarziu cu cauciuc rotile tractorului cu aburi, asa nascandu-se anvelopele pline. Datorita simplitatii si a caracteristicilor oferite de vulcanizare, aceasta metoda a fost mult timp oportuna. Odata cu cresterea nevoilor de comfort si de viteza, aceasta metoda (datorita maselor mari si a elasticitatii scazute) a început sa piarda teren. 
In 1845, un inginer scotian, Robert William Thompson, a construit prima anvelopa pneumatica din lume, confectionata dintr-o tesatura acoperita cu fasii de piele cu rolul de a proteja un tub de cauciuc umplut cu aer. Testele efectuate au dovedit ca rezistenta acestei anvelope la iregularitatile drumurilor era mai mica decat a anvelopei din fier sau cauciuc solid. In plus, anvelopa era foarte scumpa si dificil de inlocuit, astfel ca inventia lui Thompson a fost imediat uitata.Cu aceasta inventie el si-a devansat cu mult vremurile de atunci, de aceea nici nu a avut succes.
In 1846 englezul Thomas Hancock a proiectat un set de pneuri din cauciuc solid destinate carutelor si fixate pe o rama de fier care inconjura cadrul de lemn. Aceste anvelope erau mai silentioase si absorbeau mai bine vibratiile decat rotiile de fier, fiind apreciate mai mult de ciclisti, care le-au folosit pana in 1870.
In 1888, John Boyd Dunlop, un chirurg veterinar din Belfast, inventeaza prima anvelopa pneumatica moderna, prin imbunatatirea pneurilor tricicletei fiului sau cu ajutorul unor tuburi de cauciuc umplute cu aer si invelite de o tesatura. Primele anvelope pneumatice erau constituite dintr-un tub intern inconjurat de un invelis de mai multe straturi de tesatura, imbracate in cauciuc, unite printr-o legatura tot de cauciuc si prinse de janta in diferite moduri. Desi aceasta anvelopa nu a fost perfecta si reparatia ei dura mult timp, a avut un succes impunator fiind utilizata pe velocicluri (stramosul bicicletelor). 
În 1891 fratii Andre si Eduard Michelin au conceput anvelopa demontabila. Aceasta inventie noua este cea pe care o cunoastem si azi. De atunci, aceasta conceptie a fost perfectionata incontinuu, dar deja prototipul era mult mai bun decat orice anvelopa dinaintea sa, putea fi demontata si remontata in15 minute. Primele anvelope erau montate pe biciclete iar mai tarziu au fost montate pe birje. În 1895 fratii Michelin au pornit în cursa Paris-Bordeaux-Paris cu masina de constructie proprie Eclair (au denumit-o Fulger-pentru ca datorita unor defecte de constructie masina mergea în zig-zag) pe care erau montate anvelope de constructie proprie. În profida nenumaratelor greutati întimpinate pe parcurs, ei au ajuns la capatul cursei, demonstrand, ca anvelopele lor au absobit din neregularitatile drumului, masina si pasagerii fiind feriti mai bine de socurile cauzate de drum, astfel atingandu-se viteze relative mai mari, depasindu-se 30 km pe ora. 
În 1898 Jamais Contente cu masina lui electrica cu anvelope Michelin de mici dimensiuni, deci cu centru de greutate joasa, a reusit sa atinga 100 km pe ora. 
De atunci dezvoltarea anvelopelor din punct de vedere al performantelor si al securitatii a fost în pas sau în fata cu un pas fata de industria auto. 
În 1890 viata unei anvelope era foarte scurta, 1200-1500 km, ajungandu-s in timp ca  în 1910 sa se atinga 6000-8000 km.  Incepand cu 1920, stratul acoperitor s-a realizat din pliuri dispuse alternative, care se incrucisau in unghiuri de 20-30 de grade, cauciucurile fabricate astfel fiind cunoscute ca anvelope tip “Cross Ply” (strat incrucisat) sau “Bias Ply” (strat transversal), asa numitele anvelope diagonale. Confortul si siguranta conferite de acestea au facut ca produsele sa ramana neschimbate timp de peste 30 de ani.

Cea mai importanta dezvoltare in istoria anvelopelor a avut loc in 1948, cand a fost introdusa anvelopa de tip radial “Cinturato”, da catre Pirelli, care functiona mult mai eficient. In anul 1949 Michelin lanseaza oficial pe piata pneul radial ce a revolutionat constructia de anvelope moderna, sub numele de Michelin X.
Iar in 1970 a inceput sa se manifeste, in design-ul anvelopelor, tendinta catre profile din ce in ce mai mici, cu un diametru al jentii din ce in ce mai mare.

Industria anvelopelor (176,29 mil. t) este puternic dezvoltata în SUA (3,32 mil. t), Japonia (11,7 mil t), Federatia Rusa (18,8 mil t). În Europa de Vest se remarca Franta, cu uzinele Michelin din Clement Ferrand (45 mil. bucati), Germania (41 mil. bucati), Marea Britanie si Italia. Se estimeaza ca productia anuala de anvelope va creste cu aproximativ 4% pe an, crestere datorata cresterii productiei anuale de vehicule la nivel mondial. 
Dintre descoperirile anilor nostri putem mentiona urmatoarele: cauciucul run-flat , precum si anvelopele asa zise verzi, ecologice.  Ca si conceptie cauciucul run-flat este vechi de mai bine de 30 de ani, dar prima oara cand s-a vorbit de o asemenea tehnologie a fost in anul 1892, atunci cand a fost oficial inregistrat si primul brevet. Chiar daca inovatiile in acest sens au continuat in anii urmatori, primul producator de anvelope care a introdus sistemul run-flat a fost Goodyear in 1978. Binenteles, primele proiecte au fost departe de a fi eficiente, astfel ca doar cateva prototipuri au fost echipate la acea vreme cu un asemenea sistem.  In timp au fost dezvoltate mai multe sisteme alternative, care pe parcurs au fost abandonate sau nu. Astfel putem mentiona sistemul ZP de la Michelin sau ansamblul janta speciala cu inel de sustinere poliuretanic de la Michelin, sistemul run - on -flat de la Good Year, Euforia de la Pirelli sau SSR-ul de la Continental. In ceea ce priveste anvelopele verzi ele au pornit pe 2 directii generale: reducerea consumului de carburant si protectia mediului inconjurator prin reducerea gazelor poluante rezultate in urma uzurii anvelopelor. Datorita cerintelor producatorilor de masini precum si a clientilor a caror necesitati difera, piata anvelopelor la ora actuala cunoaste o dezvoltare continua si o mare diversificare la nivelul firmelor producatoare la nivel mondial, precum si o cautare continua in ceea ce priveste dezvoltarea de noi tehnologii si materiale menite sa satisfaca cele mai exigente cerinte.



Dimensionarea anvelopelor

P215/65R15 89H

"P" vine de la "P - metric " sau "pasager". Aceasta este o denumire americana la dimensionarea anvelopelor in nordul Statelor Unite. Anvelopele europene de regula nu au "P" atasat la dimensiune. Anvelopele cu rating mai mare vor incepe in general cu "LT", care vine de la "Light Truck" . Acest lucru indica faptul ca anvelopa este un LT metric si va avea intotdeauna o plaja de incarcare ridicata. Este important de retinut acest lucru pentru vehiculele care necesita anvelope metrice LT . Nu inlocuiti niciodata o anvelopa metric P cu o anvelopa metric LT, chiar daca toate celelalte dimensiuni sunt identice .
"215" este latimea unei anvelopei, de asemenea cunoscuta sub numele de "latimea sectiunii" . Aceasta este latimea anvelopei in milimetri la punctul sau cel mai larg de la peretele lateral la flanc atunci cand este montata pe latimea de janta recomandata.
"65" este cunoscut ca proportia dimensiunii. Aceasta se calculeaza prin impartirea inaltimii sectiunii la latimea sectiunii si inmultind cu 100 (in acest exemplu, peretele lateral va fi de 65 % din 215).
"R" vine de la Radial, ceea ce inseamna ca anvelopa are o structura radiala. Anvelope radiale au corzile in straturi care se extind pana la marginea anvelopei si sunt asezate la 90 de grade fata de axa centrala a benzii de rulare, carcasa fiind stabilizata de o centura de circumferinta. Alte posibilitati includ "B" pentru constructie de tip centura si "D" pentru constructie diagonala. Acest lucru inseamna ca corzile pliurilor se extind pana la marginea anvelopei si sunt asezate in unghiuri alternante mai mici de 90 de grade fata de axa centrala a benzii de rulare .
"15" reprezinta diametrul rotii in inch. Aceasta este dimensiunea exacta care pe care anvelopa se va potrivi. Exista unele jante mai vechi numite "TRX", care sunt masuratori metrice, cum ar fi 390. Nu puteti amesteca jante TRX cu anvelope obisnuite sau viceversa. 
"89" este indicele de sarcina
"H" este simbolul de viteza



Marcajele de pe lateral

)Anvelopele de iarna marcate cu M+S (Mud and Snow) , impreuna cu simbolul fulgului de zapada, imbunatatesc performantele de franare pe zapada cu minim 7% comparativ cu anvelopele conventionale de iarna.
Anvelopele de iarna se deosebesc de anvelopele de vara prin profilul benzii de rulare și prin caracteristicile mecanice. Profilul are canale de adancime mai mari iar densitatea acestora este mai mare pe circumferinta anvelopei. De asemenea anvelopele de iarna sunt prevazute cu caneluri fine care reduc dramatic distanta de franare in cazul franarii pe un carosabil cu zapada sau gheata. Prin compozitie anvelopele de iarna sunt mai flexibile la temperaturi scazute (sub 7° C) fapt ce confera o aderenta mult mai buna in comparatie cu anvelopele de vara utilizate la aceeași temperatura.
Anvelopele "all season" sunt un compromis intre anvelopele de vara și cele de iarna in ceea ce privește aderenta. Din considerente de cost se poate opta pentru echiparea unui automobil cu acest tip de anvelope dar de retinut ca performantele acestora sunt limitate atat pe timpul verii cat și la temperaturi scazute.
DOT inseamna "Department Of Transport" adica Departamentul de Transport. Codul de 10, 11 sau 12 cifre care apare dupa DOT ofera informatii precum saptamana și anul de fabricatie al anvelopei, fabrica, linia de anvelope si marimea. Primele doua caractere desemneaza producatorul anvelopei și codul fabricii . Al treilea, al patrulea și al cincilea, sunt codul dimensiunii anvelopei. in ultimele trei sau patru numere (4 numere incepand cu anul 2000) este data cand pneul a fost fabricat. Primele doua cifre ale codului datei reprezinta saptamana, iar ultimele 1 sau 2 cifre reprezinta anul.




Evaluarea vitezei anvelopelor

Evaluarea vitezei oricarei anvelope este defapt măsurarea vitezei în condiții de siguranță maxima, viteza la care anvelopa poate transporta o încărcătură în anumite condiții specificate. Este, de asemenea, un indiciu al modului în care anvelopa se va comporta la viteze mai mici. O anvelopa mai bine cotata vă va oferi o mai bună tracțiune și răspuns îmbunătățit al direcției chiar și la 70 kmh.

Q = 99 MPH, 160km/h
S = 112 MPH, 180km/h
T = 118 MPH, 190km/h
U = 124 MPH, 200km/h
H = 130 MPH, 210km/h
V = 149 MPH, 240km/h
Z = 149 MPH, 240km/h and over
W = 168 MPH, 270km/h
Y = 186 MPH, 300km/h


Geometria rotilor

Geometria autoturismului este unul dintre cei mai importanti factori si nu numai in ingrijirea autovehiculului, dar si ingrijirea anvelopelor. Alinierea necorespunzatoare pe fata sau pe rotile din spate poate duce la uzura neuniforma a benzii de rulare, deteriorarea suspensiei, si manevrarea neobisnuita a masinii. Geometria rotilor ar trebui efectuata de fiecare data când instalati un nou set de anvelope, si dupa orice fel de impact, cum ar fi o gaura mare in asfalt, o bordura sau alte obstacole. in scopuri de intretinere, geometria ar trebui verificata la fiecare 30,000 km.
Exista mai multe tipuri de geometrie, doar pentru rotile fata sau pentru toate patru rotile. Geometria pentru toate 4 rotile este intotdeauna recomandata, dar unele vehicule nu sunt prevazute pentru modificari ale geometriei la rotile spate. Se recomanda efectuarea geometriei doar la centrele specializate si vulcanizarile autorizate.
Ca semne de avertizare ca ati avea nevoie de o verificare la geometrie sunt daca masina trage intr-o parte sau alta sau uzura inegala a pneurilor.



Indicatorul de uzura

Pe masura ce anvelopele capata uzura, capacitatea lor de aderenta scade. Fiecare anvelopa are ceea ce putem numi indicatoare de uzura. Acestea apar in diferite puncte în jurul anvelopei ca niste umflaturi prin design-ul benzii de rulare de pe o parte pe alta a anvelopei. Cand anvelopele sunt uzate oficial, profilul benzii de rulare va fi la același nivel cu indicatorii de uzura iar acestia vor putea fi observati foarte usor. De regula, înainte ca anvelopa sa ajunga in acest punct, masina va începe sa se simta nesigura la condus. Daca asta este cazul, nu așteptati ca indicatorii de uzura sa ajunga la nivel cu profilul trenului de rulare. Doar pentru ca adancimea benzii de rulare nu este la acelasi nivel cu indicatorii de uzura, nu înseamna ca sunteti în siguranta.



Presiunea aerului din anvelope


Sunt anvelopele la presiunea optima? Sansele sunt ca ele sa fie oriunde de la 0.5 bar la 1.3 bar mai puțin decât este recomandat. Cel mai raspandit mod de uzura prematura a anvelopelor este umflarea necorespunzatoare. Presiunea scazuta a aerului in anvelopa cauzeaza uzura neuniforma a benzii de rulare precum și o proasta manevrabilitate si tracțiune a autovehiculului. Anvelopele slab umflate pot duce la o incalzire excesiva și pot exploda fara avertisment . 
Pastrarea anvelopelelor la presiunea recomandata de producator este una dintre cele mai simple moduri de a economisi benzina , creșterea vietii profilului anvelopelor, și asigurarea siguranței. Un experiment al Arizona Energy Office Report sustine ca daca anvelopele sunt umflate la 1.7 bar, și se creste presiunea pana la 2.2 bar, economia de carburant creste cu pana la 10%. 
Verificați întotdeauna presiunea aerului și faceti ajustari atunci când anvelopele sunt reci (anvelopele nu au fost conduse timp de 2 ore). Presiunea aerului ar trebui verificata de doua ori pe saptamana. Acest lucru este important, deoarece cand temperatura de afara se modifica, la fel se modifica si presiunea aerului din anvelope. O scadere de 10 grade a temperaturii exterioare poate reduce presiunea în anvelope cu 0.07 bar . Asta înseamna ca daca setați presiunea anvelopelor dvs. în iulie și nu le verificati pâna în decembrie, sunt sanse sa fi pierdut destul de multa presiune intre timp ceea ce duce la uzura prematura a pneurilor. 
Daca nu sunteți sigur cum sa utilizati un indicator de presiune de aer și furtun, mergeti cu incredere la o vulcanizare autorizata. Folosiți întotdeauna un manometru de calitate, care nu se afla pe un furtun. Indicatoarele de presiune aflate pe furtunele de aer nu sunt intotdeauna de precizie. 
• Nota: presiunea aerului poate fi " ajustata " dar cu toate acestea , NU ar trebui sa depașeasca niciodata presiunea maxima indicata pe lateralul anvelopei, și nu folositi anvelopele niciodata la presiuni mai mici decât cele recomandate în manualul de utilizare al vehiculului . De asemenea, daca ați modificat dimensiunea anvelopelor de la cele de fabrica, atunci este posibil ca presiunea minima sa difere si sa fie nevoie de ajustari.



Inlocuirea anvelopelor

Anvelopele sunt de obicei inlocuite atunci cand durata lor de viata a ajuns la final. Exista totusi o serie de factori care pot afecta acest lucru: depozitare, temperatura, suprafetele pe care sunt rulate, cat de agresiv sunteti ca sofer, pene, etc  Recomandarea pentru schimbarea anvelopelor este atunci cand nu se mai simte in siguranta soferul autoturismului la volan. Puteti vedea atunci cand acestea sunt uzate in mod legal cu ajutorul indicatorului de uzura. Un set tipic de anvelope in conditii normale vor rezista aproximativ 65 000 km. Unele anvelope sunt concepute pentru utilizare mai indelungata, pana la 130 000 km. Este evident ca odata cu trecerea timpului proprietatile anvelopelor se degradeaza. Mai devreme sau mai tarziu va fi nevoie sa inlocuim anvelopele vechi cu unele noi. Cunoscand data fabricatiei este usor sa decidem daca este cazul sa schimbam anvelopele sau nu.  Astfel se recomanda ca incepand cu 5 ani de la data fabricatiei verificarea anvelopelor sa se faca anual de catre un specialist. Dupa 10 ani de utilizare, chiar daca nu exista urme evidente de degradare se recomanda inlocuirea anvelopelor.



Reparatia anvelopelor

O perforatie în orice zona a benzii de rulare a unei anvelope va afecta performanta si siguranta, si prin urmare, anvelopa trebuie fie inlocuita (cu rezerva) sau aplicat un plasture. Orice plasture care este aplicat pe o anvelopa trebuie aplicat atat partea exterioara a anvelopei (banda de rulare) si pe partea interioara a anvelopei. Motivul principal fiind faptul ca anvelopa difera foarte mult de la interior la exterior (interiorul este din cauciuc halobutilic destinat retinerii aerului, în timp ce partea exterioara este un cauciuc mai durabil necesar la tractiune). O reparatie buna a anvelopei se poate face numai în cazul în care anvelopa este demontata de pe janta (roata), si inspectata cu atentie pentru orice fel de daune ascunse. Numai orificiile cu diametru mic pot fi reparate, si doar atunci cand nu a avut loc nici o alta "leziune" a anvelopei.



Montare si echilibrare

La montarea rotilor si anvelopelor pe vehicul, asigura-te ca urmatoarele verificari sunt facute: 
- Rotile nu sunt deteriorate in nici un fel.
- Nu exista mizerie sau depuneri uleioase intre butuc si roata.
- Prezoanele sunt insurubate corect, la cuplul recomandat.
- Ambele margini exterioare ale anvelopei sunt montate corect.
- Orice clemele de fixare de pe tamburii de frana sunt eliminate

Anvelopele sunt fabricate in tolerante foarte mici, insa pe masura ce se uzeaza masa lor pot ajunge distribuita inegal, influentand negativ echilibrul rotii. Cele mai frecvente semne de anvelope dezechilibrate sunt vibratiile. Acestea pot afecta viteza, manevrarea si kilometrajul autovehiculului dumneavoastra. Echilibrarea se realizeaza cu ajutorul unui calculator care invarte de ansamblul roata / anvelopa, simte zonele cu "pete" grele, si ofera o locatie pentru tehnician sa aplice greutate pentru a contracara aceste "pete grele". Cel mai bun tip de echilibrare este echilibrarea dinamica, iar acest lucru trebuie efectuat ori de cate ori este posibil. (Unele modele de jante nu vor permite acest tip de echilibru dinamic drept urmare va trebui efectuat un echilibru static)



Indicator de sarcina

Coeficientul de sarcină pentru orice anvelopa (indicele de încărcare) indică greutatea maximă pe care fiecare anvelopa este capabila să o susțină. Mai jos este o evaluare rapidă a indicilor mai comuni de încărcare:

Load Index (60-95) Pounds (lbs) Kilograms (kgs)
60 551 250
61 567 257
62 584 265
63 600 272
64 617 280
65 639 290
66 662 300
67 677 307
68 695 315
69 717 325
70 739 335
71 761 345
72 783 355
73 805 365
74 827 375
75 853 387
76 882 400
77 908 412
78 937 425
79 964 437
80 990 450
81 1018 462
82 1047 475
83 1074 487
84 1102 500
85 1135 515
86 1168 530
87 1201 545
88 1234 560
89 1278 580
90 1323 600
91 1356 615
92 1389 630
Load Index (96-125) Pounds (lbs) Kilograms (kgs)
93 1433 650
94 1477 670
95 1521 690
96 1565 710
97 1609 730
98 1653 750
99 1708 775
100 1764 800
101 1819 825
102 1874 850
103 1929 875
104 1984 900
105 2039 925
106 2095 950
107 2149 975
108 2205 1000
109 2271 1030
110 2337 1060
111 2403 1090
112 2469 1120
113 2535 1150
114 2601 1180
115 2679 1215
116 2750 1250
117 2833 1285
118 2911 1320
119 2999 1360
120 3080 1400
121 3197 1450
122 3308 1500
123 3410 1550
124 3528 1600
125 3638 1650




Zgomot si vibratii

Mai jos sunt cele mai frecvente cauze ale problemelor legate de zgomot si vibratii: 
Ansamblul anvelopa/roata necesita echilibrare
Lipsa inelelor de centrare la jantele aftermarket
Montare incorecta ale jantelor aftermarket
Anvelopa este prost asezat pe marginea jantei
Uzura pneurilor neregulata
Janta ovalizata
Anvelopa ovalizata

Nu ignora socul, tragerea stanga/dreapta sau vibratiile. Acest lucru ar putea fi un indicator de deteriorare a anvelopei sau probleme mecanice care ar trebui verificate de catre un specialist. Daca este o problema cu anvelopele si modul în care acestea au fost instalate vor incepe cel mai probabil sa bata si toata masina sa vibreze între 80 si 135 kmh.



Depozitarea pe timp de iarna

Depozitarea anvelopelor pe timp de iarna Cel mai bun loc pentru a stoca anvelopele de iarna este intr-un loc racoros si uscat. (Subsol, sau, eventual, un garaj). Le puteti aseza orizontal, stivuite una peste cealalta si nu mai mult de 4 bucati. Metoda asta ofera cel mai mare sprijin si elimina orice alte probleme ulterioare. De asemenea, va recomandam sa mergeti la magazin si sa cumparati pungi de depozitare. Acestea vor proteja cauciucurile de ozon-ul sub forma naturala din aer, care poate provoca imbatranire prematura si cauzeaza anvelopele sa se usuce si se crape. infasurati fiecare anvelopa individual si stivuiti-le. Anvelopele stocate ar trebui sa fie tinute departe de motoare electrice sau sudura deoarece acestea produc ozon care vor deteriora cauciucul in timp.



PCD

 Prinderea jantei, definita de numarul de prezoane si de distanta intre prezoane (diametrul cercului pe care se afla prezoanele), este un alt element distinctiv intre marcile auto cand vine vorba despre jante. La jantele in 4 prezoane se poate masura ca si distanta diagonalei patratului format de prezoane, sau utilizand formula data in imagine, care se aplica pentru aflarea PCD-ului jantelor cu 3,5 sau 6 prezoane.



Latime si offset

  Et-ul sau offset-ul este o dimensiune care de multe ori da batai de cap deoarece are un mod de functionare "pe dos". Offset-ul este distanta dintre centrul imaginar al jantei si fata interioara a jantei care va veni lipita de fuzeta, si cu cat este mai mic cu atat roata va fi scoasa mai in afara aripii si invers, cu cat e mai mare, janta va fi mai in interior, sub aripa. Offset-ul poate fi si negativ, dar in special pentru jantele 4x4 sau utilizate in offroad, care sunt mai mult scoase in afara planului lateral al vehiculului. Fiecare producator are o plaja mai mica sau mai mare de dimensiuni in care se poate incadra offset-ul unei jante astfel incat acestea sa se potriveasca in conditii de maxima compatibilitate cu masina, chiar daca nu sunt identice cu dimensiunile jantelor echipate din fabrica. 



Diametrul gaurii centrale

Diametrul gaurii centrale este o dimensiune importanta deoarece difera in general de la masina la masina, astfel ca desi prinderea la Audi A4 de exemplu e aceeasi cu cea de la Mercedes S Klasse (5x112), nu am putea monta aceleasi jante - interiorul la A4 fiind de 57.1 mm, in timp ce la S Klasse este de 66.5mm. 
Sunt producatori la care diametrul gaurii centrale difera de la un model la altul, motiv pentru care exista mai multe variante de jante de otel pentru fiecare marca auto. La jantele de aliaj, in special cele aftermarket, se practica cel mai adesea diametre centrale universale, mai mari, pentru a acoperi o gama mai larga de modele auto, utilizandu-se inele de centrare standardizate pentru montarea pe modele diferite.